اضافه وزن

رسیدن به وزن ایده آل و رهایی از اضافه وزن ، عموما برای افراد دچار اضافه وزن کاری سخت و مشکل به شمار می آید ؛ هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ احساسی . اضافه وزن می تواند ناشی از دریافت کالری بیش از نیاز و یا ژنتیک فرد و یا عدم تحرک کافی باشد.   اگر تمامی راه های به ظاهر آسان مبارزه با اضافه وزن و داروهای موجود در بازار که به شما اطمینان می دهند که در مدتی کوتاه و بدون تغییر روش زندگی و رژیم غذایی درست بود . امروزه اضافه وزن و چاقی یکی از معضلات جوامع گوناگون نبود. آمار نشان می دهد که در آمریکا یک نفر از سه نفر مبتلا به اضافه وزن می باشد و از آنجایی که اضافه وزن می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی چون ناراحتی های قلبی، سکته ، فشار خون بالا، دیابت و انواع خاصی از سرطان ها را افزایش دهد پیدا کردن روشی برای رسیدن به وزن ایده ال اهمیت بیشتری پیدا می نماید .

نمایه توده بدنی (BMI) و وزن ایده آل

اندازه گیری توده بدنی در حال حاضر بهترین روش برای تشخیص اضافه وزن می باشد . نمایه توده بدنی شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که برای طبقه بندی چاق و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص از تقسیم وزن برحسب کیلو گرم برمجذور قدبرحسب متر به دست می آید.

  • نمایه توده بدنی ۹/۲۴ – ۵/۱۸ = وزن طبیعی
  • نمایه توده بدنی ۹/۲۹ – ۲۵ = اضافه وزن
  • نمایه توده بدنی ۹/۳۴ – ۳۰ = چاقی متوسط (چاقی درجه یک)
  • نمایه توده بدنی ۹/۳۹ – ۳۵ = چاقی شدید (چاقی درجه دو)
  • نمایه توده بدنی ۴۰ به بالا برابر است با چاقی خیلی شدید (چاقی درجه ۳)

علت های چاقی

کم تحرکی

مصرف غذاهای پرانرژی مانند مواد قندی و چربی ها، پرخوری و بی علاقگی به میوه ها و سبزی ها

بیماری هایی که سبب کاهش فعالیت می شوند مانند بیماری های استخوانی – مفصلی مثل آرتروز

اختلال درفعالیت برخی از غدد داخلی بدن مانند کم کاری غده تیروئید

زمینه ارثی چاقی

عوارض چاقی و اضافه وزن

چاقی یکی ازعلل مهم مرگ و میر و ابتلا به بیماری های مزمن است. خطر مرگ و میر در افراد چاق درمقایسه با افراد لاغر تقریباً ۲ برابر است. چاقی عامل مهمی برای ابتلا به بیماری های زیر است :

بیماری های قلبی

چاقی باعث بر وز مشکلات قلبی نظیر بزرگ شدن قلب، نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بافت های بدن، به خصوص در پا، ریه، شکم و سکته قلبی می شود.

افزایش فشار خون

فشارخون بالا در افراد چاق ۶ – ۲ برابر بیشتر از افرادی است که اضافه وزن ندارند. چاقی های مرکزی یعنی چاقی هایی که در قسمت شکم متمرکز اند (چاقی نوع مردانه) در ایجاد فشارخون بالا اهمیت بیشتری دارند. هرچه وزن شما بیشتر شود، بافت چربی شما نیز بیشتر می شود. این بافت برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن و سایر مواد غذایی دارد که باید توسط جریان خون تأمین شود. هرچه نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتر شود، حجم خون و مقدار فشاری که روی سیستم گردش خون وارد می شود، افزایش می یابد و هر چه حرکت خون در سیستم گردش خون بیشتر شود، فشار بیشتری بر دیواره سرخرگ های شما وارد می شود.

افزایش قند خون با دیابت

چاقی عامل اصلی ایجاد دیابت نوع ۲ است، زیرا افزایش چربی باعث افزایش مقاومت بدن به اثر هورمون انسولین می شود. لذا این هورمون نمی تواند با مقادیر طبیعی قبلی، وظیفه خود را که کنترل قند خون است، به درستی انجام دهد و قندخون بالا می رود که خود یکی از عوامل خطری مهم برای سلامتی فرد است.

درگیری عروق مغزی به صورت سکته مغزی

چاقی باعث رسوب چربی در جدار سرخرگ ها می شود که می تواند سرخرگ های مغزی را نیز درگیر کند و باعث تنگ شدن عروق مغزی شود. حالا اگر لخته خونی در این عروق باریک ایجاد شود، می تواند به طور ناگهانی باعث انسداد جریان خون به منطقه ای از مغز شما شده و منجر به سکته مغزی گردد.

اختلال درچربی های خون

رژیم های غذایی که دارای مقدار زیادی چربی های اشباع شده مثل گوشت قرمز یا غذاهای سرخ شده هستند، می توانند علاوه بر ایجاد چاقی، باعث بالا رفتن کلسترول بد خون شوند. چاقی همچنین باعث پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون و بالا رفتن سطح تری گلیسیرید خون می شود. تری گلیسیریدها بیشترین میزان چربی در غذاهای شما و همچنین بیشترین درصد چربی در بدن شما را شامل می شوند و در طولانی مدت اختلال در سطح چربی های خون، باعث تصلب شرایین می شود.

درگیری کیسه صفرا

به علت تجمع چربی اضافه در بدن افراد چاق، کلسترول بیشتری نیز در بدن آنها وجود دارد که این کلسترول اضافی می تواند در کیسه صفرا رسوب کند و باعث سنگ کیسه صفرا می شود.

سرطان ها

انواعی از سرطان ها با اضافه وزن همراه هستند که در زنان می توان به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان و سرطان کیسه صفرا اشاره کرد. مردان چاق نیز نسبتاً در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان های کولون، رکتوم و پروستات هستند.

راهکارهای مناسب برای رسیدن به وزن ایده آل:

١- کاهش وزن را برای دستیابی به سلامتی انجام دهید و فقط داشتن ظاهر زیبا هدف شما نباشد.

٢- برای خود رسیدن به یک وزن مشخص را هدف قرار دهید.

٣- به خاطر داشته باشید که کم کردن وزن کاری است که در طی زمان باید انجام گیرد و از گرفتن رژیم های سخت که در کوتاه مدت وزن زیادی را فرد از دست می دهد بپرهیزید.

۴- برای باقی ماندن در وزن ایده ال باید روش زندگی خود را تغییر دهید .( خوردن غذای سالم و انجام ورزش را جزو برنامه زندگی خود قرار دهید.)

۵- داشتن تحرک و ورزش کردن را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید. می توانید در ابتدا با ١٠ تا ١۵ دقیقه ورزش در روز شروع نمایید و کم کم انرا به ٣٠ در روز و حداقل ٣ روز در هفته افزایش دهید. 

منابع : دکتر سلام ، گروه کلید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *