خواص آب

همه محققان در مورد مزایای سلامتی آب و نیاز مبرم بدن ما به این ماده حیاطی هم نظر هستند . نوشیدن آب کافی هم مانند خوردن تغذیه مقوی، اهمیت دارد. افرادی که روزانه مقدار کمی آب می خورند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد. در این مقاله فرمولی برای محاسبه ی میزان آب مورد نیاز بدن، آورده شده است. بهتر است هر کسی بداند که بدنش چقدر نیاز به آب دارد. شاید با صرف نکردن غذا طی چند روز بتوانید زنده بمانید و مقاومت کنید اما با کمبود آب و مصرف نکردن آن زمان محدودی برای زندگی پیدا خواهید کرد به همین دلیل آب را مایه حیات می نمامند و مصرف آن را برای بدن بسیار مفید قلمداد می کنند.

آب به عنوان مایع حیات شناخته می‌شود. آب بخش قابل توجهی از بدن انسان را نیز تشکیل می‌دهد و از این رو، ماده‌ای کلیدی برای ما محسوب می‌شود. نوشیدن آب بدن انسان را هیدراته نگه می‌دارد، از پرخوری جلوگیری می‌کند و می‌تواند حتی به سوزاندن کالری‌های‌ اضافی کمک کند. 

همچنین آب در جلوگیری از آنژین قلبی, میگرن, کولیت, آسم, فشار خون بالا, دیابت در مراحل اولیه, کلسترول بالا, افسردگی, سندرم خستگی مزمن, لوپوس, ام.اس. و دیستروفی عضلانی نقش دارد . 

 با ما همراه باشید تا با فواید نوشیدن آب  بیشتر آشنا شوید. 

۱ــ سلامت پوست

قبل از هر چیز باید بدانید آب منبع خوبی برای سلامت پوست است و با از بین بردن سموم بدن باعث شفافیت طبیعی پوست شما خواهد شد. خطوط ریز و شیارهای پوست به‌هنگام کمبود آب، بیشتر و عمیق‌ تر می‌شوند. نوشیدن آب باعث چاق‌ تر شدن سلول‌های پوستی و کاهش چین و چروک و جوان کردن پوست می‌شود. همچنین آب باعث بهبود بخشیدن به جریان خون در پوست می‌شود و پوست را از وجود ناخالصی‌ها پاک می‌کند و امکان تغذیه بهتر پوست را فراهم می‌کند.

۲ــ سلامت قلب

با نوشیدن مقدار آب توصیه‌ شده در روز، می‌توان از بروز حملات قلبی پیشگیری کرد و یا احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. طی تحقیق منتشره در نشریه آمریکایی  اپیدمیولوژی، احتمال مرگ ناشی از حملات قلبی، در کسانی که روزانه بیش از ۵ لیوان در روز آب می‌نوشند نسبت به کسانی که کمتر از ۲ لیوان در روز آب می‌نوشند، ۴۱ درصد کاهش می‌یابد.

۳ــ انرژی بدن

میزان انرژی در کسانی که روزانه به‌ مقدار کافی آب می‌ نوشند نسبت به افرادی که بدنشان با کمبود آب روبه‌ روست، از سطح  بالاتری برخوردار است. کم‌ آبی در بدن می‌ تواند منجر به سستی و خواب آلودگی و در نهایت ضعف عضلات و سردرد شده و همچنین سوخت و ساز بدن را کاهش دهد. درد قسمت پایینی کمر و آرتریت ستون فقرات نشانه کمبود آب در ستون مهره‌ها و دیسک‌ها است. دریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک می‌کند. شما در بسیاری از مواقع بدون اینکه کاری انجام داده باشید احساس خستگی می‌کنید، علت این خستگی ممکن است کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول‌های بدن می‌شود و کمبود آن باعث اختلال در رسیدن این مواد به سلول‌ها می‌شود. اگر بدن شما به‌ اندازه کافی پرآب باشد، قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار کند.

۴ــ حفظ تناسب اندام

اگر به‌ دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می‌ شود و باعث می‌ شود احساس سیر بودن به شما دست دهد، بنابراین سعی کنید به‌ جای نوشیدن نوشیدنی‌ های پرکالری، آب بنوشید. همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید بدن شما بایستی این آب را گرم کند، در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی‌ها به دست می‌آورد. آب می‌ تواند با تحریک بدن با این تفکر که پر است ، از افزایش وزن پیشگیری کند و به این ترتیب شما را از افراط در خوردن غذاها باز دارد.

۵ــ سلول‌های بدن

آب حلالی است که در آن بسیاری از موادی که برای اعمال سلولی لازم است حل می‌شود. آب موادی را که در خود حل کرده است در بدن انتقال داده و از طریق خون و مایع بین‌ سلولی در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد. واکنش‌های بیولوژیکی داخلی بدن در حضور آب انجام می‌شود. آب برای اعمال داخلی مهمی مانند هضم، جذب و دفع مواد زائد و بسیاری اعمال دیگر ضروری است و موجب تنظیم حرارت در بدن می‌شود.

۶ــ بهبود عملکرد دستگاه گوارش

آب باعث سهولت حرکت مواد دفعی در روده می‌شود و از بروز یبوست پیشگیری می‌کند، در واقع آب نیز همانند فیبرها باعث بهبود کارکرد دستگاه گوارش می‌شود. جذب بعضی از مواد معدنی از دستگاه گوارش با کمک مولکول‌های آب انجام پذیر است.

۷ــ دفع سموم از بدن

نقش دیگر آب این است که مواد زائد و سمی مثل اوره را که بر اثر متابولیسم مواد پروتئینی در بدن تولید می‌شود، دفع می‌ کند. به یاد داشته باشید طی هر برنامه سم‌ زدایی از بدن باید از آب استفاده کنید. این ماده حیاتی سموم را رقیق و از بدن دفع می‌کند. همچنین با کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ‌های مجرای ادراری افزایش می‌یابد . آب باعث رقیق کردن نمک‌ها و مواد معدنی موجود در ادرار می‌شود و مانع از تشکیل کریستال‌های سنگ‌های مجرای ادراری می‌شود.
آب مهم‌ ترین ماده سم‌ زدا محسوب می‌شود. آب با زدودن سموم از بدن به ارتقای سلامت آن کمک بسزایی می‌کند و دهیدراتاسیون یا از دست دادن آب بدن صدمات شدیدی را بر بدن وارد می‌کند.

۸ــ درمان سوزش معده

یکی از فواید آب جلوگیری و درمان سوزش معده است. این عارضه ممکن است نشانه کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش بوده و نشانه مهم تشنگی بدن است. استفاده از داروهای ضداسید در درمان این درد، دهیدراتاسیون را برطرف نمی‌کند و بدن همچنان از کمبود ذخیره آب رنج می‌برد. با نوشیدن آب، اسید معده، معالجه می‌شود، از این رو برای سیستم هاضمه مفید است.

۹ــ بهبود آرتریت

اثر دیگر این مایع حیاتی پیشگیری و بهبود آرتریت است. درد مفصلی روماتوئیدی یا همان آرتریت ممکن است نشانه کمبود آب در مفاصل دردناک باشد. این بیماری در هر دو گروه جوانان و سالمندان مشاهده می‌شود. استفاده از داروهای مسکن مشکل را برطرف نمی‌کند بلکه اثرات جانبی را هم در پی دارد. دریافت آب و کاهش مصرف نمک در درمان آرتریت مؤثر است.

۱۰ــ بهبود کمردرد

تأثیر آب در جلوگیری و درمان کمردرد نیز مطرح شده است. درد قسمت پایینی کمر و آرتریت ستون فقرات نشانه کمبود آب در ستون مهره‌ها و دیسک‌ها است. دریافت آب بیشتر به رفع این مشکلات کمک می‌کند.

۱۱ــ کاهش استرس

۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. به‌هنگام تشنگی، بدن و مغز برای انجام فعالیت‌های خود با فشار و استرس مواجه می‌شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به‌هنگام کار یک لیوان آب به‌روی میز خود داشته باشید و یا به‌هنگام ورزش، یک بطری آب به‌همراه داشته باشید تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید.

۱۲ــ جلوگیری از گرفتگی عضلات

نوشیدن آب باعث می‌شود که عضلات کمتر دچار گرفتگی شوند و اکسیژن رسانی کافی و پاک سازی سموم از آنها راحت‌ تر انجام شود. همچنین آب به‌عنوان یک روان کننده در مفصل‌ها عمل می‌کند. هنگامی که بدن شما آب کافی داشته باشد، می‌توانید با قدرت بیشتر و با مدت زمان بیشتری کارهای بدنی را انجام دهید.

۱۳ــ کاهش خطر ابتلا به سنگ‌های کلیه و مثانه

با کاهش نوشیدن آب، خطر ابتلا به سنگ‌های مجرای ادراری افزایش می‌یابد . آب باعث رقیق کردن نمک‌ها و مواد معدنی موجود در ادرار می‌شود و مانع از تشکیل کریستال‌های سنگ‌های مجرای ادراری می‌شود. سنگ‌های کلیه و مثانه در ادرار رقیق نمی‌توانند شکل بگیرند، بنابراین خطر ابتلا به این عارضه‌های دردناک کاهش می‌یابد.

۱۴ــ جلوگیری از بیماری‌های مزمن

و بالاخره این که گفته می‌شود آب در جلوگیری از آنژین قلبی، میگرن، کولیت، آسم، فشار خون بالا، دیابت در مراحل اولیه، کلسترول بالا، افسردگی، سندرم خستگی مزمن، لوپوس، ام.اس. و دیستروفی عضلانی نقش دارد.

چگونه متوجه کم بود آب بدن شویم؟

تشنگی یک واکنش طبیعی است برای اینکه بدانیم بدن ما به آب احتیاج دارد و با نوشیدن آب آن را برطرف کنیم. البته علاوه بر احساس تشنگی راه دیگری مانند مشاهده رنگ ادرار وجود دارد که به ما اطلاعاتی درباره میزان کم بودن آب بدن می‌دهد. در واقع اگر رنگ ادرار ما زرد کم رنگ باشد میزان آب بدن ما کافی و اگر رنگ آن تیره یا نارنجی باشد یعنی میزان آب بدن ما کم است و باید بیشتر آب بنوشیم.

چه موقع نوشیدن آب زیاد خطرناک است؟

شرایطی بسیار نادر هستند؛ اما امکان دارد نوشیدن آب با مقدار بسیار زیاد سلامت انسان را در معرض خطر قرار دهد. نوشیدن آب بیش از اندازه تعادل طبیعی نمک در بدن را بر هم می‌زند و ممکن است با سطوح بیش از اندازه پایین سدیم مواجه شوید که این شرایط به نام «هیپوناترمی» شناخته می‌شود. به عنوان مثال، ورزشکاران استقامتی طی یک مسابقه دو ماراتن یا پس از آن به نوشیدن بیش از اندازه آب تمایل دارند که این شرایط می‌تواند به شکل‌گیری تهوع، استفراغ، تشنج و حتی مرگ منجر شود! هیپوناترمی می‌تواند به دلیل مشکلاتی در کبد، کلیه، قلب یا غده هیپوفیز و همچنین مصرف داروهای خاص مانند ادرار آورها، ضد افسردگی‌ ها و ضد دردها نیز شکل بگیرد. 

منابع : عصرایران ، گجت نیوز ، دکترسلام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *