فواید خندیدن

 

فوايد خنده براي سلامتي چیست؟آیا از فواید خنده و اثرات خنده برای سلامتی چیزی میدانید؟ برای دانستن برخی از فواید خنده با ما همراه شوید:

فواید خنده و تاثیرات خندیدن برو روی سلامتی

خنده تنها شادی با خود به همراه نمی‌ آورد، بلکه سلامتی هم جزوی از ارمغان‌های آن است حتما شنیده اید که از قدیم گفته‌ اند «خنده بر هر درد بی‌ درمان دواست». نوزادان از سن دو تا شش ماهگی با بالا بردن گوشه‌ های دهان یا درآوردن صدا، شروع به نشان دادن خوشحالی خود به هنگام دیدن چهره‌ ای آشنا می‌ کنند. کودکان پس از طی دوران نوزادی نیز همچنان الگویی برای شادی و صمیمیت هستند. آنها در طول روز تا ۴۰۰ مرتبه می‌خندند در حالی که بزرگسالان به طور میانگین ۱۵ تا ۲۰ بار در روز می‌خندند.

نه تنها انسان‌ها که حیوانات نیز قادر به خندیدن هستند. اگرچه ارسطو، فیلسوف سرشناس یونانی معتقد بود که خنده عامل تمایز میان انسان و حیوان است اما دانشمندان بعدها دریافتند که حتی حیوانات نیز می‌ توانند شادی‌ شان را با قهقهه و خنده بیان کنند. هر چند خنده آنها صدای دیگری دارد ؛ برای مثال شامپانزه‌ها به هنگام خنده نفس‌ نفس می‌زنند یا موش‌ها صدای جیغ‌ ریتمیکی از خود در‌می‌آورند.

 به هنگام خندیدن ۱۷ ماهیچه در صورت و ۸۰ ماهیچه در دیگر نقاط بدن به حرکت درمی‌آیند.  خندیدن فرایند سوزاندن کالری در بدن را تقویت کرده و به آن شدت می‌بخشد. در هنگام خندیدن انسان به طور خودکار عمیق‌ تر نفس می‌کشد و به این ترتیب میزان اکسیژن بیشتری وارد خون می‌شود. به هنگام خنده گردش خون در قلب و سراسر اندام‌ها شدت بیشتری می‌گیرد و برای همین نیز برخی توصیه می‌ کنند، صبح‌ها پس از برخواستن از خواب تا جایی که می‌توانید با قدرت بخندید.

 خنده دشمن استرس و نگرانی است. خنده موجب بهبود روند درمان اندام‌های آسیب‌ دیده در بدن می‌شود. به هنگام خنده شدید مقداری هورمون موسوم به هورمون‌های شادی‌آور ترشح می‌شوند که برای نمونه به روند بهبود بیماری‌هایی نظیر افسردگی کمک می‌کنند. خنده يک مكانيسم دفاعی و كنار آمدن با استرس، تحقير، خجالت زدگی و درد است. باعث افزايش سطح انرژی بدن ، كاهش استرس و تنش روانی ، كاهش درد ، افزايش روحيه فرد ، احساس خوب نسبت به خود داشتن ، بهبود كاركرد مغز، تحريک هر دو نيمكره مغز میگردد و در عملكرد آنها تعادل ايجاد ميكند.

پس از خنده ما بيشتر صحبت كرده وتماس چشمی و فيزيكی بيشتر برقرار ميكنيم. باعث كاهش سطح هورمونهای استرس ميگردد. اين هورمون ها كه در هنگام تجربه استرس و خشم ترشح ميگردند باعث سركوب سيستم ايمنی بدن، افزايش پلاكت های خون ، افزايش فشار خون ميگردد. خنده سلولهای T وB و گاما اينترفرون را افزايش ميدهد.

ممكن است به سرفه و سكسكه بيانجامد كه باعث پاک شدن مجاری تنفسی از مخاط اضافی ميگردد و باعث افزايش ايمنوگلوبين A ميگردد كه از مجاری تنفسی در برابر ارگانيزم های بيماری زا دفاع ميكند. خنديدن يک نوع فعاليت بدنی هوازی ميباشد. ۱۰۰ بار خنديدن معادل ۱۵ دقيقه فعاليت با دوچرخه ثابت ميباشد . باعث ورزش ديافراگم وعضلات شكم، تنفسي، صورت، پا و كمر و باعث تخليه انرژي و احساسات منفي و مخرب ميگردد.

 

 

منابع : دلگرم ، ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *