یوگا

 

یوگا ورزشی است که نه  تنها بر بدن انسان بلکه بر روح او نیز تاثیر گذار است. در ادامه با ما همراه باشید تا با یوگا و فواید آن آشنا شوید .

یوگا چیست؟

یوگا ورزشی جسمی و روانی است که در شبه قاره هند و توسط هندوها به وجود آمده‌ است. ریشه یابی دقیق این ورزش که توسط چه شخصی و دقیقاً چگونه به وجود آمده ناممکن است. چرا که تاریخ شکل‌ گیری یوگا به سال‌های بسیار دور باز می‌ گردد.

یوگا فرآیند کشف خود شناسی را در پی دارد. و علاوه بر فوایدی که برای افراد دارد برای جامعه نیز می‌ تواند مفید باشد. در واقع نمی‌ توان گفت یوگا فقط یک ورزش بدنی است چون پژوهش‌های علمی ثابت می‌ کند که یوگا نه تنها بر جسم انسان تاثیر می‌ گذارد بلکه در تنظیم نیروی پرانیک یا انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیز موثر است.

  

با فواید یوگا آشنا شوید

یوگا تنها عضلات را تقویت نمی کند بلکه موجب قوی شدن همه بافت های نرم بدن از جمله رباط‌ ها، تاندون‌ ها و بافت‌ های اطراف ماهیچه می‌ شود. صرف نظر از سطح تمرینات، فواید این ورزش در مدت کوتاهی پدیدار می‌شود. پس قبل از ثبت نام کردن در یک باشگاه ورزشی بد نیست با فواید یوگا بیشتر آشنا شوید.

 

حالت و فرم بدنی با یوگا بهبود می یابد

با افزایش انعطاف پذیری و قدرت، حالت بدن بهتر می شود. یکی دیگر از مزایای یوگا افزایش آگاهی بدن است . به این معنی که در صورت خمیده شدن و قوز کردن، شما سریع متوجه حالت بدن می‌ شوید و آن را اصلاح می‌ کنید.

  

یوگا شما را خوش اخلاق تر میکند

بهبود توانایی  تمرکز و خلق و خو از مزایای یوگا به شمار می‌ رود. افرادی که یوگا کار می‌ کنند اغلب خوشحال به نظر می‌ رسند و تمرکز ذهنی خوبی دارند. در تحقیقات اخیر،  اثرات یوگا بر افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته‌ اند. این اثرات مثبت به دلیل افزایش سطح اکسیژن مغز در نتیجه تمرینات یوگا است.

  

یوگا تنفس را بهبود می بخشد

به دلیل تنفس عمیق در حین تمرینات یوگا، ظرفیت ریه و توانایی ورزش افزایش می یابد، اثرات آدرنالین خنثی می‌ شود و در نتیجه موجب  تمدد اعصاب و ریلکسیشن می گردد. اما یوگا شامل تمرینات هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری نیست .

  

یوگا باعث کاهش استرس می‌شود

حتی پس از اولین جلسه کلاس یوگا، شما قادرید کم شدن استرس را حس کنید. برخی تمرینات یوگا شامل تکنیک‌های مدیتیشن است که موجب تنفس عمیق، تسلط بر ذهن و توقف صدای ذهن که معمولا به دلیل استرس ایجاد می شود، می گردد.

 

یوگا برای قلب مفید است

یوگا موجب کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب می‌شود که برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته یک اثر درمانی به شمار می‌ رود. در مطالعات بیو شیمیایی، از یوگا به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان یاد شده است که موجب کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون و همچنین تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

 

منبع : جیمیتو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *