زیبایی در عمق پوست شماست. وقتی شما از بدن خود مراقبت می‌کنید، تاثیر این مراقبت بر روی پوستتان نشان داده می‌شود. اگر می‌ خواهید پوستی سالم و درخشان داشته باشید، این ۵ ویتامین را مصرف کنید. هر تغییری که در پوست شما ایجاد می‌شود در واقع برروی سطح سلولی پوست شما ایجاد شده است. به همین دلیل تامین ویتامین‌ های مورد نیاز بدن نقش مهمی در داشتن پوستی زیبا دارد.

تغذیه شدن پوست برای سالم و درخشان نگه داشتن آن امری ضروری است و اگر می‌خواهید از داشتن پوستی لطیف و زیبا لدت ببرید، این ۵ ویتامین را در لیست مراقبت‌های پوستی خود قرار دهید . در ادامه ۵ ویتامین ضروری برای داشتن پوستی سالم و درخشان را معرفی شده و طریقه مصرف این ویتامین‌ها و قرار دادن آنها در رژیم غذایی را توضیح داده‌ایم.

۱- ویتامین C برای تقویت آنتی‌اکسیدان‌ های پوست

این ویتامین عمدتاً در اپیدرمی “لایه ‌بیرونی پوست” و درمی “لایه درونی پوست” یافت می‌شود. ویتامین C نقش حیاتی در سلامت پوست و تشکیل کلاژن‌ها دارد.

این ویتامین چگونه به ما کمک می‌کند؟

  • تشکیل کلاژن در پوست را افزایش می‌دهد.
  • از آسیب‌ های اشعه  UV جلوگیری می‌کند.
  • آنتی‌ اکسیدان‌ها را در بدن ثابت نگه می‌دارد.
  • روند ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.

ویتامین C از طریق جریان خون به همه قسمت‌های بدن انتقال می‌یابد و آبرسان خوبی برای پوست و مو می‌باشد.

چگونه ویتامین C بیشتری جذب کنیم؟

اگرفکر می‌کنید که از طریق رژیم غذایی خود نمی‌توانید به مقدار کافی ویتامین C دریافت کنید این مواد غذایی را مصرف کنید :

  • فلفل قرمز
  • گوارا
  • توت فرنگی
  • بروکلی
  • پاپایا
  • نخودفرنگی
  • گریپ فروت
  • گل کلم
  • کلم پیچ

برای استفاده موضعی:

اگر می‌خواهید که ویتامین C را بصورت موضعی استفاده کنید، بهترین راه استفاده از کرم‌ها و مرطوب کننده‌های این ویتامین است که به صورت سرم‌ ها، کرم‌ های شب و مرطوب کننده‌ ها یافت می‌شود.

و اگر می‌خواهید از راه طبیعی برای جذب این ویتامین استفاده کنید، می‌توانید از طریق ترکیب کردن آبلیمو با شکر و یا نمک از آن اسکراب بسازید. با این حال، به یاد داشته باشید که این روش را به صورت مداوم انجام ندهید.

۲- ویتامین A برای جلوگیری از پیری پوست و بروز آکنه

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌خواهید به پیری زودرس پوست دچار شوید باید با رتینول آشنا شوید. رتینول محصولی از ویتامین A می‌باشد که تاثیر بالایی در بهبود دادن علایم پیری پوست دارد و چنانچه از طریق غذا یا از طریق مکمل‌ها دریافت شود، از پوست در برابر پیری و آکنه محافظت می‌کند.

این ویتامین چگونه به ما کمک می‌کند؟

  • روند ایجاد چین و چروک را کاهش می‌دهد.
  • تولید کلاژن‌ هایی که باعث درخشان شدن پوست می‌شوند را افزایش می‌دهد.
  • پوست را زیبا نگه می‌ دارد.
  • آسیب رادیکال‌  های آزاد را کاهش می‌دهد.
  • از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

بررسی ها نشان می‌دهد افرادی که سطح پایینی از ویتامین A و یا رتینول را دارند، بیشتر به بروز آکنه و مشکلات پوستی دیگر همچون درماتیت آتوپیک مبتلا می‌شوند.

چگونه ویتامین A بیشتری جذب کنیم؟

اگر می‌خواهید که مقدار بیشتری ویتامین A دریافت کنید، این مواد غذایی را مصرف کنید:

  • سیب زمینی شیرین
  • اسفناج
  • زرده تخم‌ مرغ
  • هویج
  • غذاهای دریایی
  • فلفل دلمه‌ ای
  • روغن جگرماهی
  • شیر
  • گوجه‌ فرنگی

و یا اینکه می‌توانید از مکمل‌های ویتامین A موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید.

برای استفاده موضعی:

انواع مختلفی از ویتامین A در کرم‌ ها موجود است. با اینکه رتینول به عنوان داروی بدون نسخه در داروخانه‌ ها موجود است، اما برای دریافت آن نیاز به نسخه پزشک دارید. چون رتینول داروی بسیار قوی‌ای می‌باشد و برای همه انواع پوست مناسب نیست. رتینول و انواع دیگر ویتامین A بطور کلی ملایم و ضدسوزش هستند و اگر می‌خواهید از آنها استفاده کنید به یاد داشته باشید که تاثیر آنها در نور آفتاب کاهش می‌ یابد. بنابراین بهتراست که در طول شب از آنها استفاده کنید.

همچنین اگر اولین بار است که از آنها استفاده می‌کنید، هر چند روز یکبار استفاده کرده و هر روز این کار را تکرار نکنید. 

۳- ویتامین E برای جلوگیری از خشکی پوست

حتما دیده‌ اید که ویتامین E در بین محصولات آرایشی بهداشتی همچون ستاره می‌ درخشد و این به دلیل تاثیر عمده ویتامین E بر زیبایی پوست می‌باشد. ویتامین E پاک کننده رادیکال‌ های آزاد است و با از بین بردن آنها پوست شما را سالم و زیبا نگه می‌دارد.

این ویتامین چگونه به ما کمک می‌کند؟

  • آسیب پذیری از اشعه‌ های مضر UV را به حداقل می‌رساند.
  • از خشکی پوست جلوگیری کرده و آن را مرطوب نگه می‌دارد.
  • شدت اکسیداتیو را کاهش داده و نشانه‌ های پیری پوست را نیز کاهش می‌دهد
  • التهاب پوست را کاهش می‌دهد.

استفاده از ویتامین E از خشکی پوست جلوگیری می‌ کند اما توجه کنید که تاثیر آن بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کاهش می‌ یابد. به همین دلیل لازم است که به مقدار کافی ویتامین E در رژیم غذایی خود قرار دهید.

چگونه ویتامین E بیشتری جذب کنیم؟

شما می‌ توانید با قرار دادن این مواد غذایی در رژیم غذایی مقدار بیشتری از ویتامین E را جذب کنید:

  • بادام
  • اسفناج
  • فندق
  • آووکادو
  • پاپایا
  • جعفری
  • زیتون
  • بروکلی
  • آجیل

برای استفاده موضعی:

کپسول‌های ویتامین E در داروخانه‌ ها موجود است. می‌توانید آن‌ها را به همراه آب خورده و یا کپسول‌ها را باز کنید و مایع ویتامین E درون آن را روی صورت و دیگر قسمت‌ها بمالید. مایع ویتامین E درون کپسول را مستقیما روی پوست خود بمالید. حتی اگر خشکی پوست حاد و یا مشکلات جدی پوستی همچون پسوریازیس و اگزما دارید.

یا می‌توانید مایع سه عدد کپسول ویتامین E و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را ترکیب کرده و روی پوست صورت یا دیگر قسمت‌ها ماساژ دهید.

۴- ویتامین B3 برای درمان آفتاب‌سوختگی و ترمیم رنگدانه‌ها

همانطور که قرار گرفتن در معرض نورخورشید بصورت روزانه می‌تواند بخشی از ویتامین D بدن را تامین کند، قرارگرفتن طولانی مدت در معرض اشعه‌های UVA و UVB باعث آسیب‌ های پوستی زیادی همچون تغییر رنگدانه‌ ها، ایجاد چین و چروک و لکه‌ های پوستی می‌شود.

ویتامین B3 چگونه به ما کمک می‌کند؟

  • ویتامین B3 یا نیاسینامین از پوست شما دربرابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌ کند.
  • روند پیری پوست را با تاثیر بر چین و چروک و لکه‌ ها کاهش می‌دهد.
  • بافت پوست را ترمیم و به درخشان شدن آن کمک می‌کند.

چگونه ویتامین B3 بیشتری جذب کنیم؟

اگر شما جزو آن دسته ازافرادی هستید که اغلب از غذاهای فرآوری شده استفاده می‌کنید، باید گفت که بیشتر در معرض از دست دادن این ویتامین ضروری هستید. برای جلوگیری، این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا مقدار ویتامین B3 روزانه شما تامین شود:

  • قارچ
  • تن‌ ماهی
  • بوقلمون
  • تخمه آفتاب‌ گردان
  • آووکادو
  • نخود سبز
  • جگر
  • بادام‌ زمینی
  • سینه‌ مرغ
  • لوبیا قرمز

برای استفاده موضعی:

شما می‌ توانید پودر نیاسینامین را خریداری کرده و با آبرسان یا کرم مرطوب کننده خود ترکیب کنید و روی صورت ماساژ دهید. نکته‌ ای که باید به یاد داشته باشید این است که نیاسینامین در آب حل می‌شود، پس باید ترکیبات مرطوب کننده شما بر پایه آب باشد. درغیر این صورت ویتامین به خوبی جذب نمی‌شود.

بهترین راه این است که مرطوب کننده خود را بسازید. ژل آلوئه‌ ورا را با پودر نیاسینامین ترکیب کرده و از مرطوب‌ کننده طبیعی حاصل شده لذت ببرید.

۵- ویتامین K برای لکه‌های سرسخت تیره و جای زخم

ویتامین K بهترین کمک کننده برای جلوگیری از لخته شدن خون می‌باشد و نقش اساسی در ترمیم زخم‌ها و کبودی‌ ها دارد. همچنین با انواع پوست سازگار است و پوست را سالم نگه می‌دارد.

ویتامین K چگونه به ما کمک می‌کند؟

این ویتامین با چین و چروک و لکه‌های پوستی می‌جنگد. یک بررسی در سال ۲۰۰۴ نشان می‌ دهد که استفاده از یک کرم زیرچشم که حاوی ۲ درصد ویتامین K و ۱/۰ درصد از رتینول و ویتامین C و ویتامین E بوده، بخوبی اثر چین و چروک و لکه‌ های پوستی را کاهش داده است.

یک بررسی دیگر نیز نشان داده که ویتامین K در بهبود لکه‌ های بنفش حاصل از کبودی‌ها کمک بسیاری کرده است.

چگونه ویتامین K بیشتری جذب کنیم؟

  • کلم پیچ
  • بروکلی
  • کاهو
  • شلغم
  • جعفری
  • گل کلم
  • غلات

ویتامین K در انواع غذاها یافت می‌شود. ویتامین K1 و K2 و K3 به‌ راحتی در همه نوع غذا وجود دارد (خصوصا در گیاهان). اما می‌توانید از مکمل‌های این ویتامین نیز استفاده کنید.

برای استفاده موضعی:

کرم‌های ویتامین K به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شوند. پزشکان معمولا این ویتامین را برای کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند (برای درمان کبودی‌ها) یا برای ترمیم علائم کشش پوستی بعد از جراحی تجویز می‌کنند. همچنین این کرم‌ ها برای درمان لکه و دیگر مشکلات پوستی نیز تجویز می‌شوند.

منبع : 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *