دمای مناسب
هوای بسیار سرد یا بسیار گرم بر عملکرد ورزشکاران تاثیر می گذارد. دما، نور آفتاب و شدت آن، می تواند مانع انجام دقیق تمرینات و یا تهدید کننده  سلامتی و کاهش عملکرد ورزشکاران شود بنابراین به همراه داشتن کلاه و عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب توصیه می گردد.
 
میزان بارندگی : میزان بارندگی در کیفیت مسابقاتی که در هوای آزاد برگزار می شود موثر بوده و حتی احتمال میزان آسیب دیدگی را بالا برده و باعث کاهش عملکرد نیز می گردد. بنابراین لازم است مربیان و کادر فنی این مساله را مدنظر قرار داده و تدابیر لازم را برای حفظ سلامت و عملکرد ورزشکاران در هوای بارانی بعمل آورند. از طرف دیگر به همراه داشتن پوشش مناسب برای هوای بارانی از نکات قابل اهمیت می باشد.
 
وزش باد: در ورزش هایی که در هوای آزاد انجام می پذیرد تاثیر گذار است.
 
ارتفاع: به طور کلی ورزش کردن و مسابقه در ارتفاعات به دلیل کاهش فشار هوا و کاهش مقدار حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2Max) باعث افت عملکرد می شود.
 
رطوبت هوا: رطوبت هوا باعث سختی تنفس، تعریق بیشتر و از دست دادن آب و مایعات بدن و در نتیجه کاهش عملکرد می گردد. چنانچه رطوبت هوا به بیش از ۷۰ درصد و حرارت نیز از ۲۷ درجه سانتی گراد بالاتر رود باید ضمن مشاوره با پزشک ورزشی نات و احتیاط های لازم را در نظر گرفت.
 
بهترین راه مقابله با این مساله دقت و توجه به مسایل زیر می باشد:
لباس ورزشکاران از جنس نخ و پنبه و نازک باشد تا علاوه بر جذب عرق بدن، احساس گرما را کاهش دهد. لباس های مرطوب ورزشکاران با لباس های خشک به طور مرتب تعویض شوند. مقادیر کافی آب و مایعات نوشیده شود.
 
 
منبع : دکتر سلام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *